Halvera risken för hjärtinfarkt

Ingen svett. Inget sportigt. 
Det är lätt att förbättra sin hjärthälsa: 
Om du bara låter bilen stå några gånger i veckan och går eller cyklar till jobbet istället så kan du halvera din risk för hjärtinfarkt.

Man har länge vetat att regelbunden fysisk aktivitet kan minska risken för hjärtinfarkt med 30-50 %. Nu har forskare vid Umeå universitet gått vidare och studerar hälsoeffekterna av fysiskt aktiv arbetspendling, det vill säga att gå eller cykla till jobbet. 

Forskarna har funnit att risken att få sin första hjärtattack är hälften så hög i gruppen som regelbundet går eller cyklar till jobbet jämfört med dem som bilpendlar. Den positiva effekten av aktiv arbetspendling kvarstår när man kontrollerar för andra faktorer som vikt, blodtryck etc. Även när man justerar för fysisk aktivitet på fritiden i de båda grupperna så ser man en skyddande effekt av aktiv arbetspendling.

Men det finns fortfarande hopp för er som är bilpendlare. 

- Man börjar reducera sin risk redan från första dagen. Hälsoeffekten kommer lika snabbt som ett läkemedel, säger Patrik Wennberg på allmänmedicin vid Umeå universitet som har studerat hälsoeffekterna av aktiv arbetspendling. 

Vissa effekter i blodet kommer alltså jättesnabbt men för vikt, midjemått och kolesterolvärden så är det först efter någon månad man kan se någon skillnad. Patrik betonar också att det är de som är äldst och sjukast som har allra mest att vinna på att öka sin fysiska aktivitet. Och det handlar inte om några svettiga monsterpromenader i rasande tempo. 

- Redan vid en måttlig ansträngning ser man positiva effekter på hälsan. Och ju regelbundnare aktivitet desto bättre. Man kan öka på den goda effekten av aktiv arbetspendling genom att vara fysiskt aktiv även på fritiden, säger Patrik Wennberg 

Den dagliga fysiska aktiviteten bör uppgå till minst 30 minuter per dag för att ha avsedda effekter på hälsan. Men man kan ackumulera flera kortare aktiviteter för att nå detta mål. Vid så pass korta promenader som 8-10 minuter kan man uppmäta positiva effekter på hälsan. 

För att komma igång tycker Patrik att det är bäst att välja den aktivitet som man tror att man kan göra mest regelbundet, och gärna någon aktivitet som man vet fungerat tidigare. 

- Vi ser en trend att fler och fler ser vardagsmotionen som en naturlig del av den dagliga rutinen. Det ska helt enkelt ingå en liten dos motion på samma sätt som måltider och sömn. Gärna på ett sätt som inte kräver att man ska behöva "komma sig för" när man ska motionera, säger Patrik Wennberg.

DELA Share to Facebook

Kontakt